کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری اراضی موات

برای نقشه برداری از اراضی موات باید از روش نقشه های یو تی ام استفاده نماید.این نقشه ها کاربرد جهانی دارند و ویژگی اصلی آن ها این می باشد که هر نقطه ای بر روی نقشه مختصات خاصی را ایجاد می نماید. حال در زمینه ی نقشه برداری اراضی موات وقتی یک نقطه در گوشه ی ملک مشخص می نماید کلیه ی مختصات و ابعاد آن نشان داده می شود و با این اعداد و ارقام زمین شما از سایر زمین ها به طور کامل متمایز می گردد به شکلی که هیچ زمین دیگری با این مختصات در کره زمین وجود نخواهد داشت. که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود.

 

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری اراضی اموات

 

اراضی موات چیست؟

قانون بر اساس آیتم های بی شماری نظیر نوع کاربرد، گنجایش، روش های استفاده از زمین اراضی که موجود هستند را در کشور را به سه گروه تقسیم می شود:

  • اراضی موات: این زمین ها از ابتدا بی استفاده هستند یعنی این که نه درحال حاضر کسی در آن به عمران و آبادانی پرداخته نه در گذشته بهره برداری از این زمین صورت میگیرد.
  • اراضی بایر: افرادی در گذشته در این زمین ها به امور کشاورزی پرداخته اند و این زمین در گذشته آباد بوده اما اکنون این زمین بلا استفاده نیباشد.
  • اراضی دایر: زمانی که زمین توسط افرادی تصرف گردیده و در آن زمین کشاورزی، زراعت و به طور کل کاری به منظور بهره برداری صورت می پذیرد را زمین دایر است.

قانون مدنی اراضی موات

قانون مدنی برای این قبیل از اراضی، قوانینی را تعیین نموده است. به موجب آن این گونه اراضی مالک خاصی وجود ندارد در این صورت مشترکات عمومی محسوب می شود. بدین ترتیب براساس قوانین وضع شده این زمین های شهری که از آنها استفاده نمی شود و صاحبی هم ندارند توسط دولت تصرف می گردد و به افرادی در جامعه تعلق می گیرد که محروم و نیازمند آن زمین برای کار و سرمایه گذاری می باشند. برخی از زمین های زراعی وجود دارد که مالک دارند اما سالیان متمادی بی استفاده هستند این زمین ها در زمره اراضی موات قرار داده نمی گردد. که توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود.

مشخصه های اراضی موات چیست؟

اولین مشخصه یک زمین موات این است که این زمین در گذشته و زمان حال هیچ گونه عملیات مبنا بر آبادانی بر روی آن صورت نپذیرفته است. زمین های که در حوزه مناطق شهری هستند و ویژگی های بیان شده را داشته باشند زمین های موات شهری محسوب می شوند. زمین های که در خارج از شهرها یا در روستا ها قرار دارند و دارای ویژگی های ذکر شده می باشند را نیز اراضی موات غیر شهری می باشند.

 

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری اراضی اموات

 

تفاوت اراضی ملی و موات

مشخصه اصلی اراضی ملی این است که از ابتدا ساختار طبیعی خود را حفظ می نمایند و این زمین ها جزء مال و املاک دولت محسوب می شود. مانند جنگل ها، دشت ها، کوه ها. گاهی اوقات زمینی مربوط به سال های قبل از انقلاب هستند و تحت شرایطی در اختیار شهرداری قرار گرفته می شوند و قانون اراضی موات شامل این زمین شده است برای پس گرفتن اراضی موات از شهرداری باید کارهای صورت گیرد:

  • در اولین گام برای پس گرفتن اراضی موات باید اثبات نمایید که این اراضی قبل سال 58 به طریقی مورد بهره برداری قرار گرفته است. سپس می توانید به عکس های هوایی مربوط به سال های قبل 58 اشاره نماید منظور این می باشد که این عکس ها تفسیر شوند و نکاتی در آن وجود دارد که قبل از سال 58 سکونت در این زمین انجام گردیده است یا کشاورزی صورت پذیرفته است، بدین ترتیب می توانید زمین خود را مجددا صاحب گردید.
  • آزمایش خاک: چنانچه تصاویری از سال 58 در اختیار ندارید باید از طریق آزمایش خاک مشخص گردد که آیا این خاک در گذشته استفاده شده است یا خیر.
  • تحقیقات محلی: تحقیقات در محضر قانون معمولا مورد تایید نیست.

 

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری اراضی اموات

 

مراحل شناسایی زمین های موات و غیر موات

پس از ارائه درخواست خود به دادگاه، دادگاه یک تیم حرفه ای برای تهیه ی نقشه برداری از اراضی موات را به محل ارسال می کند. برخی از افراد سعی می نماید که نقشه برداری از اراضی را خودشان انجام دهند اما بهتر می باشد که این کار را به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری واگذار می شود. زیرا کارشناسان کاملا علمی و مطابق قواعد تشخیص اراضی موات فعالیت می نمایند در تهیه نقشه این اراضی جانمایی ملک از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. زیرا این جانمایی در قانع کردن قاضی بسیار تاثیر گذار می باشد.

ضرورت تهیه نقشه برداری یو تی ام

دو دلیل اصلی برای تهیه نقشه برداری زمین های موات وجود دارد :

جانمایی پلاک ثبتی: با نقشه یو تی ام به واسطه ی مختصات، اعداد و ارقام ملک داری یک پلاک متمایز و منحصر به فرد می باشد.

محاسبه ی مساحت دقیق ملک: با نقشه های یو تی ام مختصات چهار جهت ملک به طور کامل مشخص می گردد به همین جهت مساحت ملک به طور دقیق مشخص و ثبت می شود.

نکته ای که در تهیه ی نقشه یو تی ام می باشد این است که کارشناس رسمی دادگستری باید نقشه های یو تی ام را مهر نماید. برای تهیه این نقشه نیازی نیست که به هیچ ارگانی مراجعه گردد.