ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات

ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات : تاسیسات ساختمان ها و کارخانجات از چند شاخه ای اصلی که هر یک نقش عمده و مختص به خود را دارا می باشند تشکیل شده که کارشناس رسمی دادگستری در رشته تاسیسات در این مجموعه  با رعایت اصول و محاسبات دقیق و تجارب ارزنده در خصوص ( ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات ) ارزیابی ، خسارت وارده به تاسیسات و شرایط و سلامت فنی اظهار نظر می نماید.

ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات

ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات

 عناوین و شرح صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری تأسیسات به شرح ذیل می باشد :

  • ارزیابی و رسیدگی به امورآسانسورها ، بالابرها و پله های برقی
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات آب و فاضلاب و تأسیسات پمپاژ ساختمانی و شهری
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات و تجهیزات سردخانه ها
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات الکتریکی ساختمان ها
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات تولید و توزیع بخار و هوای فشرده
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات سیستم های اعلام و اطفاء حریق ساختمان ها
  • تعیین اجاره بها و اجرت المثل و حق الامتیاز
  • رسیدگی به اختلاف فی مابین پیمانکاران و مشاوران و کارفرمایان در امور تخصصی
  • رسیدگی و ارزیابی تأسیسات و لوازم خاص

ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات

ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات

تاسیسات ساختمان چیست

تجهیزات ساختمانی به طور کلی تامین شرایطی مطلوب برای زندگی و حفظ منابع انرژی می باشد و به قسمت های مختلف از قبیل طراحی و نقشه کشی طبق استانداردهای این صنعت، سیستم های سرمایش، گرمایش، آبرسانی، گازرسانی، فاضلاب، اطفای حریق و سیستم مربوط به بهداشت ساختمان تقسیم شده و هر کدام از این سیستم ها کارایی متفاوت و از تجهیزات خاصی تشکیل شده و توسط کارشناسان و تکنسین های مجرب و فعال در این زمینه اجرا می شود. هریک از سیستم های ذکر شده اگر به صورت صحیح و طبق استاندارد اجرا شود، نقش مهم و عمده ای در جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی، صرفه جویی در هزینه و تخریب و بازسازی ساختمان دارا می باشند.

تأسیسات ساختمانی به طورکلی در دو بخش تأسیسات الکتریکی و تأسیسات مکانیکی دسته بندی می‌شوند که با توجه به تنوع موجود و همچنین ظهور سیستم های نوین در هر دو بخش تأسیسات ساختمانی نیازمند تسلط کامل کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی تاسیسات ساختمانی و کارخانجات به این موضوعات است.

در بخش تأسیسات الکتریکی سیستم های روشنایی، اعلام حریق، آسانسورها و بالابرهای برقی و غیره لازم است تا ضمن طراحی مناسب و متناسب با نوع کاربری ساختمان، در زمان اجرای طراحی صورت گرفته علاوه بر دقت در اجرا از مصالح، مواد و تجهیزات استاندارد استفاده گردد.

بخش تأسیسات مکانیکی که به طورکلی در دو حوزه تأسیسات سرمایشی و تأسیسات گرمایشی خلاصه می گردد، طیف وسیعی از انواع تجهیزات را شامل می گردد، در حوزه بخش تأسیسات سرمایشی، سرمایش ساختمان ها از طریق سیستم های سرمایشی چیلرها، پکیج های مستقل، اسپیلت و … و در بخش صنعتی سردخانه های صنعتی نیز در این حوزه قرار می گیرند. تأسیسات گرمایشی و حرارتی دیگ های بخار، سیستم های اطفاء حریق، تأمین آب گرم ساختمان ها و … بخش هایی از ساختمان هاست که با توجه به تنوع اقلیم کشورمان در هر منطقه ای یکی از بخش های سرمایشی و گرمایشی نقش حیاطی را دارد.

انواع تاسیسات ساختمان

تجهیزات تهویه مطبوع در تاسیسات ساختمان

تهویه مطبوع یکی از مهمترین قسمت های سیستم تاسیسات است که وظیفه کنترل حرارت و رطوبت محیط را به عهده دارد و همچنین قادر است درجه حرارت و رطوبت فضای داخلی را با استفاده از گرمایش، سرمایش، رطوبت زنی و خشک کردن هوا کنترل می نماید. برای انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب در نظر گرفتن برخی عوامل و فاکتورها از قبیل معماری و نوع ساختمان، میزان حرارت و برودت متناسب، میزان هزینه های مصرفی را در نظر داشت و به علت تعدد این سری از سیستم ها بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب و خریداری نمود.

تجهیزات سرمایشی در تاسیسات ساختمان

سیستم سرمایشی وظیفه تامین هوای خنک و مطلوب در فضا را به عهده دارد. سیستم های تهویه مطبوع نیز در مدل های متنوعی طراحی و تولید می شوند و در بازار در اختیار مصرف کننده قرار میگیرند. از سری سیستم های بردوتی می توان به چیلر، اسپلیت مرکزی، کولر آبی، داکت اسپلیت و کولر گازی اشاره نمود، که همگی با یک هدف یعنی تامین هوای خنک طراحی و ساخته شده اند.

تجهیزات گرمایشی در تاسیسات ساختمان

با توجه به گستردگی نوع سازه های ساختمانی لازم است که تمامی فاکتورهای تاثیرگذار در بار حرارتی ساختمان را محاسبه و در نظر داشت، به این ترتیب می توان بیشترین صرفه جویی را در مصرف سوخت ها و در نتیجه کاهش آلودگی های زیست محیطی داشت. این سری از سیستم های گرمایشی شامل انواع پکیج ها، رادیاتور ، بویلر و دیگ، مشعل، انواع هیتر و آبگرمکن می باشد.

سیستم آبرسانی در تاسیسات ساختمان

بسیاری از کارهای روزمره اعم از شستشوی البسه و ظروف، استحمام، آشپزی و دیگر کارهای روزمره نیاز مبرم و اساسی به آب بهداشتی و تمیز دارا می باشد. آب شهری در تصفیه شهر به وسیله ی پمپ و لوله کشی در دسترس ساختمان ها قرار می گیرد، سپس به وسیله  لوله کشی سرد و گرم به داخل ساختمان و در فضاهایی از قبیل آشپزخانه، حمام و توالت و یا حیاط ساختمان انشعاب می شود.

سیستم گازرسانی در تاسیسات ساختمان

وسایل و تجهیزاتی که روزانه مورد استفاده قرار می دهیم از یک منبع تغذیه و یک نوع مصرف سوخت به منظور عملکرد و روشن شدن بهره می گیرند. به طور مثال اجاق گاز، بخاری، آبگرمکن از گاز طبیعی شهری برای روشن شدن بهره می گیرند. با توجه به وفور و در دسترس بودن گاز در سراسر کشورمان، امروزه اکثر سازه ها مجهز به سیستم گازرسانی در تاسیسات ساختمان می باشند. طراحی، محاسبه و اجرای این سیستم الزامیست که طبق استاندارد شرکت ملی گاز ایران انجام گیرد و بعد از اجرا به تایید نهایی کارشناس اداره گاز نیازمند است.

سیستم فاضلاب در تاسیسات ساختمان

از مهمترین مسایل ساختمان طراحی سیستم دفع فاضلاب یا پساب تولید شده آب مصرفی بهداشتی، صنعتی می باشد که به چهار نوع فاضلاب خانگی، صنعتی، سطحی و حاصل از نشت آب تقسیم می شوند. سیستم فاضلاب به طور کل به مجموعه لوله های انتقال، دریچه بازدید و سیفون ها می گویند. لوله های استفاده شده در تاسیسات ساختمان با توجه به اصلی و فرعی بودن بر حسب کاربرد بصورت افقی و عمودی برای حمل فاضلاب سبک و سنگین، تخلیه آب باران، لوله های حاوی تمام فاضلاب وسایل بهداشتی و لوله های تهویه اجرا می شوند.

سیستم اطفا حریق در تاسیسات ساختمان

از اساسی ترین و مهمترین تجهیزات در تاسیسات ساختمان اطفا حریق آن می باشد. سیستم حفاظت ساختمان در برابر آتش سوزی را اطفای حریق گویند و به جهت انجام این عمل ابزار و تجهیزات متفاوتی از قبیل وسایل آتش نشانی قابل حمل، سیستم های ایستگاه لوله و شلنگ و قرقره، آب فشان های خودکار، سیستم کف کننده، سیستم های گازی و مواد شیمیایی خشک وجود دارد.

این مجموعه با همکاری تعدادی از کارشناسان رسمی دادگستری ، اعضاء پایه یک سازمان نظام مهندسی ، مهندسین مشاور پایه یک ، مهندسین با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های  مهندسی مکانیک ، مهندسی تاسیسات و مهندسی راه و ساختمان آماده انجام امور کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.

کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات