ارزیابی برج و برج باغ

در این مقاله از کارشناس رسمی دادگستری ، می توانید اطلاعات جامعی را در خصوص ارزیابی برج و برج باغ به دست آورید. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید و در صورتی که سوالی در رابطه با این موضوع دارید ، پرسش های خود را در قسمت دیدگاه سایت مطرح نمایید ؛ ما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهیم بود.

 

ارزیابی برج و برج باغ - کارشناس رسمی دادگستری

 

تعریف برج چیست ؟

به اپارتمانهای بلند مرتبه دارای طبقات بیش از ۵ تا ۶ طبقه که دارای امکانات ویژه می باشند برج نامیده می شود. برج ها عمدتا دارای امکانت مجتمع ها و برق اضطراری ، آسانسورهای ویژه برای نفر بری و باربری و لابی من و پله های فرار و امکانات ویژه آتش نشانی است. برج ها نیز بصورت اداری تجاری و یا مسکونی استفاده می گردد.

برج باغ چیست ؟

به برجی که عمدتا دارای کاربری مسکونی است و امکانات از جمله مکان تفریحی پارک بازی کودکان ، سالن های اجتماعات،داشتن امکانات تجاری از جمله داشتن سوپر مارکت بانک و دیگر مشاغل در برج باشند برج باغ یا به اصطلاح ” پنت هاوس” گفته می شود. در ساخت برج باغ عمدتا ۷۰% فضا می بایست صرف امکانات مشاعی و ۳۰ درصد صرف بنا گردد. به ملک هایی مجوز برج باغ داده می گردد که دارای حداقل ۲۰۰۰ متر زمین داشته باشد.

شهر تهران در سالهای اخیر مواجه با تغییرات عمده ای در ابعاد کالبدی فضایی بوده و فعالیت های برج سازی سالهای اخیر را می توان به عنوان یکی از بارزترین مراحل در روند تغییرات فوق تجزیه و تحلیل نمود. اگرچه برج سازی می تواند به بخشی از مسائل شهری نظیر کمبود زمین و مسکن تا حدی پاسخ را حل نماید ، اما این پدیده می تواند مسائلی را نیز به دنبال داشته. در این راستا، ارزیابی برجهای احداث شده می تواند به شناخت نقاط قوت و ضعف این پدیده منجر گردد.

نحوه کارشناسی و ارزیابی برج و برج باغ :

کارشناسی و ارزیابی قیمت عادله ( معاملاتی روز ) برج ، برج باغ ، پنت هاوس ، برج لاکچری و غیره توسط کارشناس رسمی دادگستری با صلاحیت مربوط و با توجه به قیمتهای واقعی ، عادلانه و به روز املاک صورت می گیرد.

نحوه ارزیابی و کارشناسی برج و برج باغ با توجه به پارامترهای تاثیر گذار و متعدد از قبیل ارزش روز املاک منطقه ، شرایط و کاربری فعلی برج ، مساحت اعلام شده در سند مالکیت ، هندسه و ابعاد ، عرض گذر و معابر دسترسی ، میزان نورگیری و جهت دریافت نور ، طبقه استقرار برج ، امکانات و تجهیزات برج مانند پنت هاوس ، زمین بازی ، استخر و جکوزی و .. و قدرالسهم از عرصه یا زمین ملک بستگی زیادی دارد.

از دیگر عوامل موثر بر کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی برج باغ ، موقعیت محلی و دسترسی برج ، نوع مصالح استفاده شده ، عمر بنا ، تعداد واحدها در برج باغ و همچنین طبقات ، کیفیت مشاعات ، مقطع زمانی بازار املاک، نحوه پرداخت ثمن و معاملات صورت گرفته قطعی املاک مجاور در تاریخ کارشناسی است که موارد مذکور توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی برج بررسی و اعلام می شود.

در رابطه با نحوه کارشناسی برج ، تعیین میزان قدرالسهم هر واحد از عرصه و اعیان در برج های مسکونی یا تجاری و تفکیک و اعلام ارزش هر بخش با توجه به قانون تملک برج ها و آیین نامه اجرایی آن با توجه به ارزش روز املاک منطقه جهت قرارداد های مشارکت در ساخت و بدون نیاز به مراجعه به محاکم قضایی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود.

 

ارزیابی برج و برج باغ - کارشناس رسمی دادگستری

 

پارامتر ها مهم ارزیابی برج و برج باغ توسط کارشناس رسمی دادگستری :

مهم ترین پارامتر ها و فاکتور های ارزیابی قیمت گذاری برج و برج باغ :

  • هزینه اخذ پروانه ساخت برج
  • میزان تراکم ساختمان و هزینه تخلفات برج
  • تعداد و متراژ پارکینگ ها و جانمایی آن ها در برج باغ
  • امکانات موجود فعلی در برج باغ مانند : استخر و جکوزی ، پنت هاوس ، زمین بازی و ..
  • ساختمان اسکلت بتونی ، ساختمان اسکلت فلزی
  • نوع کاربری برج اعم از مسکونی ، تجاری ، اداری
  • پایگاه اقتصادی محل وقوع برج ، پایگاه اجتماعی محل وقوع برج باغ
  • واقع بودن یا نبودن در مسیر طرح های شهری و ملی
  • فاصله برج و زمین به دسترسی ها محلی ، دسترسی به خدمات شهری
  • گسترش و مساحت

طبقات بالایی و طبقات پایینی و تعداد طبقات موجود در برج نیز در تعیین قیمت موثر می باشد. معمولا طبقه ی بالای هر برج به خاطر نزدیکی به موتور خانه ی آسانسور و سروصدای آن و طبقه ی اول به خاطر ازدحام و رفت و آمد از قیمت پایین تری برخودار می باشد. علاوه بر مواردی که گفته شد ، توجه به این نکته ضروری می باشد که در معاملات برج نیز مانند سایر املاک باید بازار عرضه و تقاضا را در نظر داشته باشیم. در مناطقی که تقاضای خرید برج و برج باغ بیشتر باشد به التبع قیمت برج بیشتر از مناطقی می باشد که بازار خرید و فروش برج چندان رونقی نیست. افرادی که قصد سرمایه گذاری در زمینه ی برج یا برج باغ را دارند به صورت مداوم باید وضعیت بازار را رصد نمایند و در موقعیت مکانی و زمانی مناسب اقدام به سرمایه گذاری در این زمینه بپردازند.

روش کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی برج :

تعیین قیمت برج باغ توسط کارشناس رسمی دادگستری است و نمی توان با تعیین درصد های ثابت آن را فرموله کنند. این موضوع توسط کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان بسته به ملک برج بررسی و تعیین می گردد. برای ارزیابی و کارشناسی برج و برج باغ در تهران یا در شهر خود توسط کارشناس رسمی دادگستری مقیم استان برای مشاوره رایگان با ما تماس حاصل فرمایید.