کارشناس رسمی دادگستری استحکام بنا

کارشناس رسمی دادگستری استحکام بنا

کارشناس رسمی دادگستری استحکام بنا : بررسی در خصوص وضعیت استحکام ساختمان توسط کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان صورت می پذیرد.

جهت ارائه گزارش مبنی بر دارا بودن استحکام ، نیازمند بررسی عواملی همچون مقاومت ساختمان ، مکانیک خاک و کنترل کیفی مقاومت زمین ، پارامترهای موثر در آسیب سازه به هنگام زلزله ، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ، اجرای صحیح ، مصالح ساختمانی استاندارد ، استحکام دیوارها ، ایمنی در برابر حریق ونهایتاً بکارگیری دستور العملهای استاندارد در صنعت ساختمان می باشد ، همچنین کارشناس رسمی دادگستری با بررسی ستونها و دیوارها و فنداسیون و سازه ساختمان مذکور و اعلام ایستایی و مقاومت ساختمان در رابطه با کلیه نیروهاي وارده مطابق مقررات ملی ساختمان ایران و با رعایت ضوابط و آیین نامه هاي سازمان مسکن و شهرسازي نسبت به ارائه گزارش رسمی اقدام می نماید.

 

کارشناس رسمی دادگستری استحکام بنا

 

برگه استحکام بناچیست؟

شهرها به‌تدریج شکل‌گرفته و با جمعیت‌پذیری شهرها تغییراتی در نحوه مدیریت شهرها ،نحوه استفاده از بنا به وجود می‌آید در قبل از سال ۷۰ اکثر ساختمان‌ها فاقد مهندس ناظر بوده و ساختمان به‌صورت معمار ساز یا بسازبفروشی ساخته‌شده‌اند و بعضاً فاقد پایان کار از شهرداری می‌باشند یا در اثر مرور زمان کاربری ملک از مسکونی به تجاری یا اداری تغییریافته است در برخی حاشیه شهرها که قبلاً جزو حریم شهر نبوده املاکی ساخته‌شده است.

مالکین این قبیل املاک با توجه به نیاز خود جهت انتقال ملک یا تخریب و نوسازی یا نیاز به پایان کار و انجام امور شهرداری و امور نقل‌وانتقال نیاز به پایان کار پیدا می‌نمایند.

شهرداری با توجه به قوانین خود و جهت رفع مسئولیت از خود مالک را ملزم به ارائه برگه تأییدیه مهندس ذیصلاح می‌نماید که اصطلاحاً به این برگه تأیید استحکام ساختمان می‌گویند و طی این برگه مهندس اعلام می‌نماید که از ملک مذبور بازدید نموده و ایستایی ساختمان فوق را گواهی می‌نماید و چنانچه در حین استفاده ازملک مذبور به سبب عدم ایستایی ساختمان حادثه‌ای رخ دهد مهندس مسئول حادثه تشخیص داده خواهد شد.

در چه مواردی نیاز به برگه استحکام بنا می‌باشد؟

  • تقاضای ارایه برگه استحکام بنا در حالت های زیر از سوی سازمان های ذی ربط به عمل می آید:
  • اخذ پایانکار ساختمان های قدیم ساز و آپارتمان ها
  • تعویض مهندس ناظر
  • تغییر کاربری:مسکونی به اداری ، تجاری و آموزشی،پارکینگ به مسکونی و برعکس و هر نوع تغییر کاربری که با کاربری پایان کار قبلی مغایر باشد
  • بازسازی و اعمال تغییرات کلی در ساختمان
  • اضافه اشکوب ، اضافه و توسعه بنا ، یا حذف طبقه و کسر بنا
  • اخذ مجوز برای دایر کردن مهد کودک،مدرسه، خانه سالمندان،دانشگاه ،آموزشگاه ،باشگاه و مکان ورزشی
  • تمدید و یا ابطال پروانه
  • بلامانع ناحیه و شهرسازی
  • عدم خلاف
  • ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی
  • عدم انطباق وضع موجود با نقشه‌های مصوب سازه و یا معماری
  • تشخیص مهندس ناظر
  • فوت و یا انصراف ناظر قبلی املاک در حال ساخت یا رها شده (شامل همه املاک که شروع به کار از شهرداری گرفته‌اند می‌شود.

در اینجا به شرح اقدامات انجام‌شده از سوی مهندس جهت ارائه برگه استحکام می‌پردازیم:

  • توافق ضمنی با مالک و پرداخت هزینه بازدید از سوی مالک به مهندس جهت بازدید ملک در تهیه عکس و جمع‌آوری مدارک اولیه توسط مهندس
  • بررسی مدارک و بررسی استحکام ساختمان با توجه به مدارک و شواهد موجود که شامل نقشه‌های وضع موجود هست و در صورت نیاز دستور انجام آزمایش‌های مربوطه صادر و به مالک ابلاغ می‌گردد.
  • بازدید از محل چاه‌های موجود در ملک (حوادث بسیاری در این مورد مشاهده‌شده است.)، محل‌های خروج آب باران از ساختمان بازدید از پشت‌بام و کلیه محل‌های ساختمان هرگونه شکست دیوار، شکست سقف، ترک و ریزش می‌بایست دقیقاً موردبررسی قرار گیرد.
  • پله‌ها ، نرده‌ها ، جان‌پناه‌ها، پنجره‌ها و درب‌ها حتماً می‌بایست مورد بازرسی قرار گیرد.
  • املاک تخلیه می‌بایست حتماً مورد بازرسی ازلحاظ درب ورودی ، نرده‌های حفاظ، سیم، سیم‌های برق، لوله‌های آب و شیرآلات ولوله‌های گاز می‌بایست مورد بازرسی قرارگرفته و تمامی این موارد موردنظر قرار گیرد.
  • سنگ‌های آب‌چکان و سنگ‌های قرنیز پشت‌بام و سنگ‌های نما می‌بایست مورد بازرسی قرارگرفته و در صورت مشاهده هرگونه علامت و تغییر رنگ و شل شدن یا افتادگی، مالک را ملزم به رفع موارد نقص نماید.

 

کارشناس رسمی دادگستری استحکام بنا

 

کارشناس رسمی دادگستری استحکام بنا جهت ارائه تاییدیه استحکام بنا می‌بایست حتماً دارای صلاحیت طراحی و نظارت در رشته عمران باشد. لذا این مجموعه با همکاری تعدادی از کارشناسان رسمی دادگستری ، اعضاء پایه یک سازمان نظام مهندسی ، مهندسین مشاور پایه یک ، مهندسین با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های  مهندسی عمران ، مهندسی سازه ، مهندسی سازه های هیدرولیکی مهندسی زلزله ، مهندسی راه وترابری ، مهندسی مکانیک خاک وپی ، مهندسی آب ، مهندسی سازه های دریایی ، مهندسی مدیریت ساخت ، مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل ، مهندسی نقشه برداری ( ژئودزی)، فتوگرامتری و مهندسی محیط زیست ، مهندسی بهره برداری راه آهن ، مهندسی خط و ابنیه راه آهن ، مهندسی جریه راه آهن ، مهندسی عمران – تاسیسات آبی ، دبیرفنی عمران ، تربیت دبیر فنی عمران  و دبیر فنی عمران ساختمان آماده انجام امور کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.

نظرات

2 دیدگاه دربارهٔ «کارشناس رسمی دادگستری استحکام بنا»

  1. کسی مجاز قانونی و قادر علمی و تجربی و دارای صلاحیت کفایی حرفه ای برای صدور برگۀ تاییدیه استحکام نیست چرا که غیر ممکن محض است

  2. کسی مجاز قانونی و قادر علمی و تجربی و دارای صلاحیت کفایی حرفه ای برای صدور برگۀ تاییدیه استحکام نیست چرا که غیر ممکن محض است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *