ارزیابی اجاره بهای ملک اداری

در این مقاله از کارشناس رسمی دادگستری ، می توانید اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص ارزیابی اجاره بهای ملک اداری کسب نمایید.

 

ارزیابی اجاره بهای ملک اداری

 

ارزیابی اجاره بهای ملک اداری

ارزیابی املاک مسکونی ، تجاری ، اداری ، صنعتی یا در کل موضوع قیمت‌گذاری املاک در دهه‌های گذشته از موضوعات موردبحث و توجه کلیه بخش‌های اقتصادی بوده در حال حاضر کمتر مجموعه اقتصادی را سراغ داریم که با این موضوع آشنا نباشد و یا اینکه متقاضی استفاده از خدمات کارشناس رسمی دادگستری درزمینه ارزیابی املاک باشد موضوع ارزیابی املاک یا قیمت‌گذاری ملک با توجه به گستردگی آن دارای ابعاد مختلف و وسیعی است که باید به فراخور موضوع و با توجه به مشخصات و ویژگی‌های آن مورد بررسی و اظهارنظر باشد.

روش و الگوی ارزیابی املاک و قیمت‌گذاری ملک در کشور ما بر اساس قوانین و فرمول خاصی نیست معمولاً شرایط و عوامل محیطی و اقتصادی کشور علاوه بر شرایط ملک در قیمت‌گذاری و کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی اجاره بهای ملک اداری تأثیرگذاری بیشتری دارد شاید یکی از دلایل تنوع روش در ارزیابی املاک یا قیمت‌گذاری ملک در کشور ، در اختیار داشتن سهم 70 درصدی بخش خصوصی از بازار ملک است. در نحوه تعیین قیمت و قیمت‌گذاری املاک مسکونی ، اداری و تجاری از معیارهای مختلفی استفاده می‌شود و میزان رشد قیمت‌ها هم با توجه به تغییر معیارها در ارزیابی املاک متفاوت خواهد بود .

از موارد و پارامترهای تأثیرگذار در نحوه ارزیابی اجاره بهای ملک ، قیمت‌گذاری یا کارشناسی املاک ، قیمت روز بازار در املاک ، مساحت ذکرشده در سند ملک، هندسه و ابعاد، عرض‌گذر ، معابر قابل‌دسترسی برای ملک، میزان نورگیری ملک بیشتر در املاک مسکونی و جهت دریافت نور، طبقه استقرار ملک، قدرالسهم از عرصه یا زمین ملک قابل ارزیابی و امکانات و تجهیزات ساختمان است.

از عوامل مهم دیگر در ارزیابی اجاره بهای ملک اداری و قیمت‌گذاری ملک ، موقعیت محلی و دسترسی ملک ، کیفیت مصالح استفاده‌شده، عمر بنا، تعداد واحدها و طبقات دریک ساختمان یا ملک اداری و تجاری ، کیفیت مشاعات، شرایط بازار املاک اداری، نحوه پرداخت ثمن و معاملات صورت گرفته قطعی املاک در منطقه موردنظر و تاریخ کارشناسی است که تمامی این موارد با جزئیات توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی اجاره بها ملک بررسی و اعلام می‌ گردد.

درباره نحوه کارشناسی یا قیمت‌گذاری املاک اداری یا تجاری ، تعیین میزان قدرالسهم هر واحد از عرصه و اعیان و اعلام ارزش هر قسمت با در نظر گرفتن قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به آن با توجه به ارزش روز املاک در بازار و منطقه به‌منظور انجام قراردادهای مشارکت در ساخت و غیره ، نیازی به مراجعه به محاکم قضایی نیست تمامی موارد توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و قیمت‌گذاری میگردد.

 

ارزیابی اجاره بهای ملک اداری

 

مهم‌ترین عوامل قابل‌تأمل در ارزیابی اجاره بهای ملک اداری چیست ؟

یکی از موارد خیلی مهم در مبحث ارزیابی اجاره بهای ملک اداری و قیمت‌گذاری ملک و از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت و کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی ملاک نوع سند می‌باشد درواقع اولین آیتمی که باید در این زمینه به آن توجه کرد این است که آیا ملک قابل ارزیابی جزء املاک سنددار است یا قولنامه‌ای ، به دلیل اینکه قیمت ملک اداری قولنامه‌ای به‌مراتب کمتر از ملک اداری سندداراست. ولی در میان املاک سنددار هم نوع سند در قیمت‌گذاری املاک و تعیین قیمت ملک تأثیرگذار است به همین دلیل کارشناسان رسمی دادگستری باید نسبت به نوع سند دقت لازم را انجام دهد و بر اساس آن ارزیابی اجاره بهای ملک اداری و قیمت‌گذاری ملک موردنظر را انجام میشود.

علت ارزیابی املاک شرکت‌های دولتی و خصوصی چیست ؟

  1. ارزیابی و قیمت‌گذاری جهت محاسبه هزینه استهلاک
  2. سندیت رسمی جهت انجام امور مالی
  3. ارزیابی جهت انجام امور مالیاتی و حسابداری
  4. ارزیابی و قیمت‌گذاری جهت افزایش سرمایه
  5. ارزیابی و قیمت‌گذاری جهت تعیین ارزش دفتری

 

ارزیابی اجاره بهای ملک اداری

 

ارزیابی اجاره بهای ملک با کاربری اداری :

ارزیابی املاک با کاربری اداری از جمله کاربریهای رایج در شهرها است ، تمرکز فعالیتهای اداری در سطح شهرها ، موجد نوعی از استفاده از املاک میشود که به آن کاربری اداری است ، این نوع از کاربری همانگونه که از نام آن پیداست جهت استفاده امور اداری و کارهای اداری مورد استفاده است. یکی از تقسیم بندیهایی که در این حوزه می شود انجام داد :

  • املاک با کاربری اداری و با مالکیت دولتی
  • املاک با کاربری اداری و با مالکیت غیر دولتی

عمده فعالیتهای اداری در شهرها متمرکز می باشند ، بخش اعظم امور اداری در بخش دولتی متمرکز هستند ، کلیه ساختمانهای وزارتخانه ها ، سازمانها ، نهادها که ارائه دهنده خدمات دولتی میباشند دارای کاربری اداری هستند ، همچنین سازمانهایی که وابسته به دولت بوده مانند شهرداریها نیز دارای کاربری دولتی است.

نحوه محاسبه اجاره بهای ملک اداری :

  • برای اجاره ملک اداری ، باید اجاره بهای آن توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین شود.
  • وکلای حاضر در گروه کارشناسان ما ، مورد تایید دادگستری بوده و صلاحیت تعیین میزان اجاره بها را دارند.
  • چنانچه برای تغییر و افزایش میزان اجاره بها با موجر به توافق نرسیدید ، می توانید از تجربه کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی اجاره بها استفاده نمایید.
  • این افراد با نحوه تعیین اجاره بها و همچنین عوامل تاثیرگذار بر آن آشنا میباشند.
  • کارشناس رسمی دادگستری بر اساس نوع ملک ، قدمت ملک ، مدت زمان تعیین شده برای اجاره ملک اداری ، مکان قرارگیری ملک اداری ، مساحت ملک و عوامل دیگر ، ارزیابی اجاره بهای ملک را انجام میدهند.