کارشناس رسمی دادگستری تفکیک ارزش عرصه و اعیان

کارشناس رسمی دادگستری تفکیک ارزش عرصه و اعیان

کارشناس رسمی دادگستری تفکیک ارزش عرصه و اعیان با گرایش رشته راه و ساختمان که زیر مجموعه گروه کارشناسان راه و ساختمان و نقشه برداری می باشد با توجه به صلاحیت ارزیابی و تعیین قیمت املاک نسبت به ارزش گذاری و تفکیک میزان ارزش عرصه و اعیان بر اساس تخصص و مهارت فنی اقدام و ارائه گزارش می نماید .

منظور از عرصه زمين است و منظور از اعيان ساختمان مي باشد كه داراي كاربري هاي مسكوني، اداري ،تجاري و غیزه مي باشد.

 

کارشناس رسمی دادگستری تفکیک ارزش عرصه و اعیان

 

تفکیک ارزش عرصه و اعیان

در ابتدا می بایست مواردی در خصوص ماهیت عرصه (زمین ) و اعیان (ساختمان) از دیدگاه مالی به جهت دلیل نیاز تفکیک ارزش عرصه و اعیان توسط  کارشناس رسمی دادگستری ذکر  نمود :

در قوانین و استانداردهای حسابداری و حسابرسی عرصه و اعیان در زیر مجموعه دارایی های ثابت یعنی دارایی هایی که به طور نسبی دارای عمر طولانی هستند ودرجریان عادی عملیات شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند، هستند .

دارایی های ثابت به 2 دسته کلی تقسیم می شوند:

الف ) دارایی های ثابت مشهود : دارایی موجودیت فیزیکی و اصطلاحا قابل لمس وقابل رویت هستند مثل زمین ، ساختمان و غیره.

ب ) دارایی های ثابت نامشهود: دارایی موجودیت ملموس نبوده وقابل مشاهده ورویت نیستند مثل سرقفلی ، حق الامتیاز ، انشعابات و غیره.

دارایی های ثابت مشهود به 2 دسته استهلاک پذیر و استهلاک ناپذیر تقسیم بندی میشوند. تنها دارایی ثابت مشهود استهلاک  ناپذیر زمین است.

لذا با توجه به اینکه عرصه ملک استهلاک ناپذیر و اعیان ملک استهلاک پذیر می باشد و همچنین نظر به لزوم ثبت سالیانه استهلاک بخش اعیانی ملک در دفاتر مالی شرکت ، می بایستی میزان ارزش عرصه و اعیان ملک تفکیک و بصورت جداگانه در دفاتر مالی شرکت ثبت شود و بر اساس ارزش بخش اعیانی استهلاک سالیانه محاسبه گردد.

 

کارشناس رسمی دادگستری تفکیک ارزش عرصه و اعیان

 

معنایی که سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور در خصوص عرصه  و اعیان  در پرتال اینترنتی خود درج نموده است :

عرصه، زمین و منظور از اعیان ساختمان است که دارای کاربری مسکونی، تجاری و… است . بخش احداثی تنها قسمتی از ارزش اعیان یک ملک را تشکیل می‌دهد.

درصورتی‌که زمین دارای مستحداثی باشد معمولاً تعیین ارزش آن آسان خواهد بود.

ولی برخلاف تعریف فوق تشخیص و تفکیک عرصه و اعیان از همدیگر در زمین‌هایی که در آن مستحداثی وجود ندارد با مشکل مواجه است.

همان‌طور که می‌دانیم هر زمینی اعم از موات، بایر و دایر دارای عرصه و اعیان است . به‌طوری‌که هیچ زمینی را بدون عرصه نمی‌توان تصور کرد و اعیان هیچ زمینی صفر نیست.

در هر نوع زمین ارزش عرصه، آن قسمتی از کل ارزش زمین می‌باشد که با هر نوع تغییری در نوع کاربری زمین تغییری در قیمت آن به وجود نیاید. به عبارتی آن قسمت از قیمت که مربوط به موقعیت مکانی (  Z، Y، X ) زمین است و با هر تغییری جابجا نمی‌شود آن قسمت عرصه می‌باشد.

و برعکس کلیه اعمالی که امکان تغییر دارد و در ارزش زمین ایجاد اختلاف می‌کند جزء اعیان زمین می‌باشد. و بدین‌جهت ارزش تمامی کاربری‌ها و نوع استفاده از زمین اعم از باغی، زراعی، مسکونی، خدماتی، صنعتی و غیره داخل در اعیان املاک است.

 

کارشناس رسمی دادگستری تفکیک ارزش عرصه و اعیان

 

این مجموعه با همکاری تعدادی از کارشناسان رسمی دادگستری ، اعضاء پایه یک سازمان نظام مهندسی ، مهندسین مشاور پایه یک ، مهندسین با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته های  مهندسی عمران ، مهندسی سازه ، مهندسی سازه های هیدرولیکی مهندسی زلزله ، مهندسی راه وترابری ، مهندسی مکانیک خاک وپی ، مهندسی آب ، مهندسی سازه های دریایی ، مهندسی مدیریت ساخت ، مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل ، مهندسی نقشه برداری ( ژئودزی)، فتوگرامتری و مهندسی محیط زیست ، مهندسی بهره برداری راه آهن ، مهندسی خط و ابنیه راه آهن ، مهندسی جریه راه آهن ، مهندسی عمران – تاسیسات آبی ، دبیرفنی عمران ، تربیت دبیر فنی عمران  و دبیر فنی عمران ساختمان آماده انجام امور کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.

نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *